وقتی بحث نوجوان به میان میآید، شاید کلیدواژههایی مثل نشاط، فعال و بروز بودن به ذهنمان خطور کند. دقیقاً به همین خاطر است که وقتی مخاطب نوجوان است، حساسیت و نکتهسنجی در انتخاب و ارائه یک موضوع پررنگتر از قبل میشود. بحث آموزش و کلاس درس نیز از این مسئله مستثنا نیست و معلم و مدرسه میبایست در انتخاب محتوای آموزشی و نحوه اجرای آن به نحوی برنامهریزی نمایند تا جذابیت و اثربخشی لازم را داشته باشد. در حوزه آموزش زبان چون بسیاری از فعالیتهای آموزشی مکالمه محور و تعاملی است، محتوا و موضوعات کتاب آموزشی باید در بروز ترین حالت ممکن باشد در غیر این صورت جذابیتهای لازم را برای درگیرسازی مخاطب نوجوان ندارد و از آن طرف زبانآموزان هم میلی برای صحبت پیرامون موضوعهای ازمدافتاده نخواهند داشت.
در مدارس دوره اول متوسطه امام رضا (علیهالسلام) کتب تین ۲ تین (Teen2Teen) آموزش داده میشوند که توسط انتشارات Oxford برای آموزش زبان انگلیسی به نوجوانان طراحی شده است. سطح کتاب تین تو تین مناسب نوجوانان سنین ۱۳ تا ۱۸ سال است. این مجموعه کتاب با استفاده از موضوعاتی که برای اکثر نوجوانان جذابیت دارد، چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی یعنی شنیداری، نوشتاری، گفتاری، و خوانداری را آموزش میدهد. مجموعه کتابهای تین ۲ تین، از ابتداییترین مکالمات و مسائل زبان شروع میشود و تا سطح پیشرفته در جلد چهارم پیش میرود.
روش آموزشی این کتاب مکالمه محور بوده و همه نکات دستور زبانی و لغات جدید در قالب مکالمه زبان انگلیسی و با موضوعات مشخص آموزش داده میشوند. به این روش آموزش مبتنی بر متن [1] گفته میشود که در آن همه ساختارهای دستوری بهوسیله متن و مکالمه به زبانآموزان آموزش داده میشود. بهطورکلی، رویکردهای تدریس دستور زبان، شامل استقرائی [2] و استنتاجی [3] است که در روش اول، تدریس دستور زبان با آموزش قواعد یا فرم ساختاری آغاز شده و در نهایت به مثالزدن و ساخت جمله ختم میشود، اما در روش دوم تدریس با مثال شروع میشود و در پایان قواعد یا قوانین دستور زبانی آموزش داده میشوند. تحقیقات جدید حاکی از آن است که روش دوم بسیار مؤثرتر و کارآمدتر بوده و منجر به درک بهتر زبانآموزان میشود. آموزش مبتنی بر متن نیز بر اساس رویکرد استنتاجی ابتدا متون و مکالمات واقعی را در معرض زبانآموز قرار داده و بعد به آموزش دستور زبان میپردازد. این متون معمولاً موردعلاقه زبانآموزان بوده و بر اساس سن و نیاز ایشان در کتاب قرار میگیرند. آموزش مبتنی بر متن، مهارتهای گفتاری و نوشتاری را با هم تلفیق [4] میکند که این خود موجب یادگیری معنادار مفاهیم زبان میشود. بهعبارتدیگر، هرچه مهارتهای بیشتری درگیر شوند، فراموشی کمتر اتفاق میافتد.
این کتابها از نظر محتوا همراستا با کتب زبان درس ملی بوده و به فهم بیشتر و بهتر زبانآموزان در این درس کمک میکند.
۱. Text-based teaching
۲. Deductive
۳. Inductive
۴. Integration of skills