19 مهر 1403
یکی از مهمترین دغدغههای آموزشی در قرن بیست و یک، علاقهمند کردن دانشآموزان به کلاس درس و یادگیری است بهگونهای که اگر هیجان آنها را در یادگیری با استفاده از روشهای ایجاد سرگرمی و تدریس جذاب برانگیزیم میتوانیم ساعتها دانشآموزان را غرق آموزش کنیم. Edutainment از ترکیب دو عبارت education به معنی آموزش و entertainment به معنی سرگرمی تشکیل شده است و به معنای آموزش همراه با سرگرمی است.
مفهوم Edutainment ریشه در دهه ۱۹۵۰ دارد، زمانی که شرکت والتدیزنی شروع به تولید محتوای آموزشی برای کودکان کرد. این شرکت از پویانمایی و داستانسرایی برای آموزش دروس علم، تاریخ و فرهنگ استفاده کرد. سپس برای اولینبار در دهه ۱۹۷۰ ابداع شد، زمانی که مربیان و محققان شروع به کشف مفهوم استفاده از سرگرمی برای تقویت یادگیری کردند.
ترکیب آموزش و سرگرمی به شیوههای مختلف از جمله بازی، اسباببازی و رسانه صورت میگیرد و اگر تمام موارد همزمان باشد دانشآموزان را سرگرمتر میکند و حس رقابت همیشه در آنها بیدار است. در این صورت آنها دوست دارند همواره در حال یادگیری باشند. آموزش به چشم آنها تلفیقی از بازی، سرگرمی و امتیاز گرفتن و تشویق است. در واقع، برخلاف آموزش سنتی که اغلب بر سخنرانیها، کتابهای درسی و محیطهای کلاسی ساختاریافته تکیه میکند، edutainment از سرگرمی برای جذابتر کردن و تعاملیتر کردن یادگیری استفاده میکند. تمرکز آن بر ایجاد تجربیات یادگیری لذتبخش است که سبکهای مختلف یادگیری را برآورده میکند.
هدف از Edutainment ایجاد محیطی است که در آن یادگیری بهجای یک کار طاقتفرسا به تجربهای لذتبخش تبدیل شود. این رویکرد در بسیاری از موقعیتها از جمله موزهها، پارکها، تلویزیون و بازیهای ویدئویی مورداستفاده قرار گرفته است. یکی از ویژگیهای متمایز آن این است که edutainment تنها بر محتوا متمرکز نیست، بلکه بر نحوه ارائه محتوا نیز متمرکز است.
این نوع آموزش مزایای زیادی دارد. بهعنوانمثال، دانشآموزان درک بهتری از موضوعات نظری پیچیده پیدا میکنند، خلاقیت و تجسمشان افزایش مییابد، بهتر و سریعتر یاد میگیرند، و انگیزه درونی، محرک اصلی آنها برای یادگیری خواهد بود. همچنین این روش به طور مثبت توجه دانشآموزان را به خود جلب میکند و در نتیجه تمرکز و یادآوری اطلاعات را افزایش میدهد، باعث رشد شناختی و عاطفی میشود، مهارتهای بینفردی را توسعه میدهد، و باعث همدلی دانشآموزان میشود،
نکته بسیار مهم این است که این نوع روش محدود به کودکان نیست بلکه میتواند برای بزرگسالان نیز مفید باشد و یادگیری مادامالعمر را در دسترس تر و لذتبخشتر کند. این موضوع سالیان سال موضوع تحقیق پژوهشگران آموزشی بوده است که نمونهای از آن مقابل شماست.
رویکرد آموزش همراه با سرگرمی در کلاس های کانون زبان امام رضا (ع) همواره مورداستفاده قرار میگیرد. زبانآموزان بدون تجربه آموزش سنتی مبتنی بر حفظیات، بر تفکر در سطح بالا و آموزش عمیق و مفهومی تمرکز دارند و معلمین با روشهای خلاقانه و سرگرمکننده ایشان را غرق در یادگیری زبان انگلیسی میکنند تا بالاترین بازدهی حاصل شود.
تعداد مشاهده (30) نظرات (0)