در حال بارگذاری...
ورود به سامانه
مرا به خاطر بسپار
*
*
کلمه عبور را فراموش کردهاید؟
ثبت نام در سایت
Toggle navigation
صفحه اصلی
معرفی کانون زبان
درباره
اهداف و برنامه ها
دوره ها
معرفی اعضا
گزارش جلسات
فضا ها و امکانات
آیین نامه ها و مقررات
آیین نامه اجرایی مدرسه
گالری عکس
فرم درخواست استخدام
ثبت درخواست
اطلاعیه تبدیل وضعیت ساعتی
محتوای آموزشی
نمونه سوالات
فایل های صوتی
تماس با ما
صفحه اصلی
معرفی کانون زبان
درباره
اهداف و برنامه ها
دوره ها
معرفی اعضا
گزارش جلسات
فضا ها و امکانات
آیین نامه ها و مقررات
آیین نامه اجرایی مدرسه
گالری عکس
فرم درخواست استخدام
ثبت درخواست
اطلاعیه تبدیل وضعیت ساعتی
محتوای آموزشی
نمونه سوالات
فایل های صوتی
تماس با ما
17
خرداد
1403
آموزش زبان آزمون محور یا مهارتمحور؛ کدام یک کاربردی تر است؟
مولف:
کانون زبان امام رضا (ع)
/ دسته: دسته بندی نشده / رتبه دهید:
با پیشرفت علم روانشناسی و جامعهشناسی، آگاهی و شناخت نسبت به شیوه یادگیری و شکلگیری دانش بصری، نظریه و مهارتی افراد افزایشیافته است. در این مقاله قصد داریم تفاوت آموزش زبان مهارتمحور و آزمون محور را با بیانی ساده شرح دهیم. به نظر شما کدام یک کارایی بیشتری دارد؟
رویکرد آزمون محور، روش سنتی آموزش است که در آن، معلم با تمرکز و تکیه بر امتحان و سؤالات امتحانی پایان سال، محتوای درسی را آموزش میدهد. هدف، تنها آمادهسازی دانشآموزان برای آزمون و کسب نمره بالا است. در واقع، دانشآموزان تلاشی جهت درک مفهوم مطالب نکرده و تنها به شکلی طوطیوار مباحث را حفظ میکنند تا در جلسه امتحان، حفظیات خود را به روی کاغذ آورده و با ترک جلسه امتحان، مطالب حفظ شده نیز ذهن او را ترک میکنند. متأسفانه روشهای سنتی که امروزه نیز در کلاسهای درس استفاده میشود، مطابق با رویکرد آزمون محور، دانشآموزان را برای استفاده واقعی و عملی از زبان انگلیسی مجهز نمیکند و در نتیجه تنها برای مدت کوتاهی بازدهی دارد. معلم سنتی در کلاس خود دائم دانشآموزان را متوجه آزمون کرده و اضطراب منفی در آنها ایجاد میکند.
رویکرد مهارتمحور، از طرف دیگر، یادگیری عمیق و معنادار زبانآموز را هدف غایی خود دانسته و معلم تلاش میکند دانشآموزان را برای درک هرچه بیشتر محتوای آموزشی تشویق نماید.
در این سیستم، بهجای تأکید بر یادگیری نظری و حفظ مطالب، هدف اصلی توسعه تواناییهای ذهنی و مهارتهایی است که به طور مستقیم در بازار کار و زندگی روزمره کاربرد دارند. در نتیجه آموزش مهارتمحور به زبانآموزان کمک میکند تا با تجربههای عملی و یادگیری، خود را به سطحی بالاتر ببرند و برای چالشهای واقعی جهان امروز آماده شوند. این رویکرد، با تأکید بر توسعه مهارتهای فردی و گروهی، خلاقیت، تفکر انتقادی و حل مسئله، به شکلگیری نسلی مجهز به ابزارهای لازم برای موفقیت در عصر حاضر کمک میکند.
هدف از این آموزش، فرای زمان و مکان حال است و مطالب از حافظه کوتاهمدت فرد به حافظه بلندمدت وی منتقل میشود تا در سایر جنبههای زندگی وی نیز نمود پیدا کند. ذهن خلاق فرد در نتیجه رویکرد مهارتمحور، روشهای جدیدی را برای تبدیل یک نظریه بیروح، به نمودی واقعی و عملی ایجاد میکند.
این رویکرد بهخودیخود، کسب نمره بالا را منجر خواهد شد؛ ولی رویکرد آزمون محور بههیچوجه، مهارتآموزی نداشته و اهداف متعالی را دنبال نمیکند.
در دنیایی که هر روز با تغییرات سریع و پیشرفتهای شگفتانگیز فناوری روبرو هستیم، نیاز به یک سیستم آموزشی نوآورانه و متناسب با این تحولات بیشازپیش احساس میشود.
سرلوحه کلاسهای کانون زبان امام رضا (ع)، رویکرد مهارتمحور است. معلمین همه در تلاشاند تا با بهکارگیری خلاقیت و دانش علمی و عملی روز دنیا، مهارتهای زبانی دانشآموزان را به طور موازی تقویت کنند که به دنبال آن، نمرات بالا نیز بهمرور با ازبینرفتن نقاط ضعف و بروز نقاط قوت، به دست خواهند آمد.
تعداد مشاهده (53) نظرات (0)
نظرات کاربران درباره خبر " آموزش زبان آزمون محور یا مهارتمحور؛ کدام یک کاربردی تر است؟"
نظرتان را بیان کنید
نام:
لطفا نام را وارد کنيد
پست الکترونیکی:
پست الکترونیکی نامعتبر است
نظر:
لطفاً نظر خود را وارد نمایید
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید
*
*
ارسال