16 اردیبهشت 1403

آیا معلمین زبان روش تدریس های متفاوتی دارند؟

مولف: کانون زبان امام رضا (ع) - ادمین   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:

آیا معلمین زبان روش تدریس های متفاوتی دارند؟

در راهرو مدرسه که قدم می زنیم و جلوی هر کلاس زبان انگلیسی که می ایستیم، معلم و شاگردها در حال انجام یک سری فعالیت های آموزشی بازی و سرگرمی محور هستند. در نگاه اول احساس می کنیم که هر معلم زبان متد و روش اختصاصی خود را دارد یا به عبارت دیگری روش تدریس معلمین با یکدیگر متفاوت هستند چرا که فعالیت های انجام گرفته در کلاس ها یکسان نیستند. اینجاست که این سوال به ذهنمان می رسد که چرا معلمین زبان روش های متفاوتی را در کلاس پیش گرفته اند؟ آیا اصلا بهتر نبود همه معلمین یک روش واحد داشته باشند؟ در این مقاله قصد داریم به این دو سوال پاسخ بدهیم و با بیان مثال هایی در خصوص روش تدریس، دقیق تر به این موضوع بپردازیم.


 

اجازه بدید با یک مثال شروع کنیم. فرض کنید قرار است کلمه apple به معنی سیب را در کلاس درس بدهیم. برای اینکار به ترتیب باید سه مرحله را اجرا نماییم: آموزش معنا، تلفظ و شکل نوشتاری. این سه مرحله در هر کلاس استاندارد می بایست توسط معلم اجرا شود تا آموزش کلمه به طور کامل انجام پذیرد. به عبارت دیگر روش تدریس صحیح آموزش کلمه همین است اما هر معلم براساس خلاقیت یا نیازهای هر کلاس ممکن است نحوه آموزش هر مرحله را متفاوت اجرا نماید. مثلا در قدم اول یا همان آموزش معنا هدف فهماندن معنای کلمه apple به دانش آموزان است اما ممکن است یک معلم سیب واقعی را به کلاس بیاورد و با اشاره به آن، معنای سیب را آموزش دهد. معلم دیگر عکس سیب را روی تخته می کشد. دیگری ممکن است عکس یک سیب را بر روی دیتا پرژکتور بیندازد و آن معلم دیگر، از فلش کارت کلمات استفاده نماید.

در کانون زبان امام رضا (ع) روش تدریس یا اجرای مراحل آموزشی به ترتیب یکسانی اجرا می شوند اما نحوه اجرا نمودن آن با توجه به خلاقیت معلم و یا نیاز های هر کلاس متفاوت است. در این حالت آزادی عمل بیش تری به معلمین داده می شود. همان طور که می دانید دانش آموزان هر کلاس با کلاس دیگر در نوع نیازهای آموزشی و یا سبک های یادگیری ممکن است متفاوت باشند. در یک کلاس دانش آموزان پایه زبانی ضعیف تری داشته باشند، در این حالت معلم تصمیم می گیرد، برای بیان معنای میوه ها به انگلیسی بازی جذابی تدارک ببیند و وقت بیش تری به این مرحله اختصاص دهد. در حالی که در یک کلاس دیگر در همان سطح، ممکن است سبک یادگیری غالب دانش آموزان تصویری یا بصری باشد و معلم تصمیم بگیرد با اجرای یک کارتون کوتاه معانی میوه ها را آموزش دهد. در هر دو کلاس روش تدریس یکسانی اجرا شده است ( آموزش میوه ها به ترتیب استاندارد معنا، تلفظ و نوشتار) اما هر معلمی با توجه به نیاز دانش آموزان سبک متفاوتی را عملی می کند.

پس قبل از پاسخ به این سوال که چرا معلمین زبان امام رضا (ع) روش تدریس های متفاوتی دارند، با توجه به آنچه که در بالا گفته شد، باید بگوییم که عملا این سوال اشتباه است چرا که روش تدریس ها یکسان است اما خلاقیت ها و سبک های رسیدن به این اهداف آموزشی استاندارد و منسجم می تواند متفاوت باشد که همه این تفاوت ها ریشه در خلاقیت معلم، سبک یادگیری و نیاز دانش آموزان در کلاس دارد.

تعداد مشاهده (64)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "آیا معلمین زبان روش تدریس های متفاوتی دارند؟"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید